TUS – Trening Umiejętności Społecznych:
Trening umiejętności społecznych ma na celu wspieranie rozwoju kompetencji niezbędnych w procesie nawiązywania i podtrzymywania relacji interpersonalnych, a także rozumienia i prawidłowego reagowania na przeżywane emocje. Podczas zajęć prowadzonych w niewielkiej grupie dziecko lub uczeń ma szansę przećwiczyć rozmaite sposoby komunikowania swoich potrzeb i emocji. Pod okiem certyfikowanego terapeuty próbuje rozmaitych sposobów wchodzenia w relacje z drugim człowiekiem, osobą dorosłą i swoim rówieśnikiem. Uczy się wówczas nawiązywania kontaktu w sposób dla siebie komfortowy, niezagrażający i akceptowalny dla drugiej strony. Sprzyja to rozwojowi kompetencji społecznych, najważniejszych po zdolnościach poznawczych, czynnikach umożliwiających odniesienie sukcesu edukacyjnego i zawodowego. W niewielkiej grupie, w której panuje bezpieczna i wspierająca atmosfera, możliwe jest poczucie przynależności i akceptacji. Dzieci, zwłaszcza młodzież często doznają poczucia odrzucenia przez swoich rówieśników, co samo w sobie może stać się przyczyną rozmaitych trudności psychicznych. Trening umiejętności społecznych stanowi zatem sprawdzony sposób terapii i prewencji zaburzeń psychicznych powstałych na wskutek posiadanych deficytów w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Dla kogo:
Trening umiejętności społecznych jest zalecany wszystkim osobom borykającym się z trudnościami na płaszczyźnie kontaktów społecznych. O takich problemach świadczy m.in. wycofanie i zahamowanie, nadruchliwość i nadpobudliwość, brak zainteresowania kontaktami społecznymi, dziwaczne i nieadekwatne sposoby reagowania w sytuacjach społecznych, agresja i konflikty, trudności w przestrzeganiu zasad, trudności z adaptacją w grupie np. związane ze statusem emigranta.
Struktura zajęć:
Każde
zajęcia są przygotowywane pod kątem możliwości i trudności obserwowanych wśród
członków grupy. Uczestnicy poszczególnych grup są dobierani pod kątem wieku,
możliwości intelektualnych
i posiadanych deficytów. Pozwala to na tworzenie grup utożsamiających się ze
sobą, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia motywacji do wchodzenia w relacje
– wspólne zainteresowania i problemy. W trakcie zajęć realizowany jest program
nakierowany na pracę z emocjami tj. rozpoznawanie stanów emocjonalnych własnych
i innych osób. Ćwiczone jest umiejętne
ich komunikowanie i przeżywanie. Ważnym aspektem rozwijanym podczas zajęć jest
kwestia szacunku względem potrzeb i możliwości drugiego człowieka. W trakcie
spotkań modelowane są różne sposoby komunikowania się. Podczas treningu dziecko
bądź uczeń odbiera informacje zwrotne od innych uczestników i od prowadzącego.
Pozwala to na naukę przyjmowania
konstruktywnej krytyki, poszerza wgląd uczestnika we własne trudności i emocje,
które im towarzyszą co sprzyja uczeniu się bardziej akceptowalnych form
reagowania. Pozytywne reakcje spotykają się natomiast z aprobatą prowadzącego i
grupy co w naturalny sposób sprzyja ich wzmacnianiu, zwiększając szansę ich
częstszego występowania w przyszłości.
Zainteresowanych rodziców i nauczycieli po więcej informacji zapraszam pod numer: 601667099